Σάββατο 16 Μαρτίου 2013

ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ-ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ


       Ύμνος της εκκλησίας, που ψάλλεται σε ιδι-αίτερη ακολουθία κατά τη Μ. Τεσσαρακοστή, που  ονομάζεται και Ακάθιστη.
     Κατά τμήματα ψάλλεται τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες κάθε Παρασκευή μετά την Καθαρά Δευτέρα. Τον Ακάθιστο Ύμνο τον ονομάζουμε και «Χαιρετισμούς της Παναγίας» (Χαιρετισμοί), επειδή επαναλαμβάνεται συχνά η λέξη «Χαίρε»-στους στίχους καθενός των οίκων που έχουν άρτιο αριθμό-, που απηύθυνε ο Άγγελος Γαβριήλ στη Θεοτόκο.
     Ο Ακάθιστος ύμνος είναι πολύ γνωστός και συγκινεί  ιδιαίτερα τους πιστούς. Αποτελείται από ένα προοίμιο και 24 στροφές, που λέγονται και «οίκοι». Το πιο γνωστό τμήμα του είναι το προοίμιο ή κοντάκιο, που αναφέρει τα εξής:
Τη Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια,
ως λυτρωθείσα των δεινών ευχαριστήρια,
αναγράφω Σοι η Πόλις Σου, Θεοτόκε.
Αλλ' ως έχουσα το κράτος απροσμάχητον,
εκ παντοίων με κινδύνων ελευθέρωσον,
ίνα κράζω Σοι:
Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Σε σένα, Θεοτόκε, την Υπέρμαχο Στρατηγό
εγώ η Πόλη Σου αποδίδω με ευγνωμοσύνη
την ένδοξη νίκη, επειδή λυτρώθηκα από τις
φοβερές συμφορές. Αλλά Συ, επειδή Έχεις 
ακατανίκητη δύναμη, ελευθέρωσέ με από κάθε
είδος κινδύνου, για να Σου φωνάζω δυνατά:
Χαίρε, Νύφη ανύμφευτε.
     Οι 24 στροφές που ακολουθούν το προοίμιο, αρχίζουν η καθεμιά με ένα γράμμα της αλφαβήτου. Η αλφαβητική αυτή σειρά ονομάζεται ακροστιχίδα. Από την 1η έως τη 12η στροφή, εξυμνείται ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου και η Γέννηση του Χριστού. Στις υπόλοιπες στροφές μιλά ο ίδιος ο ποιητής.
     Ο Ακάθιστος ύμνος είναι έργο του 6ου αι. και ψάλθηκε για πρώτη φορά το 626π.Χ. προς τιμή της Παναγίας στο ναό της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, επειδή, όπως αναφέρεται, βοήθησε να σωθεί η πόλη από την επιδρομή των Περσών και των Αβαρών. Στη διάρκεια της ακολουθίας αυτής, οι πιστοί έμειναν όρθιοι.
     Από την παράδοση αναφέρονται πολλοί ποιητές του Ακάθιστου ύμνου. Δυο κώδικες του 15ου αι. τον αποδίδουν στον Πατριάρχη Σέργιο. Άλλοι κώδικες το 13ου και του 16ου αι. θεωρούν ποιητή του ύμνου το Ρωμανό Μελωδό, που έζησε το πρώτο μισό του 16ου αι. Ο ύμνος όμως δεν παρουσιάζει την κλασική τελειότητα και την απλότητα του Ρωμανού. Η πιθανότερη μαρτυρία όμως είναι ότι ο ύμνος γράφτηκε από το Γερμανό Α’ Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως.
     Ο Ακάθιστος ύμνος λόγο της ποιητικής του αξίας, αλλά και της ιδιαίτερης θέσης του την ορθόδοξη λατρεία, διασκευάστηκε και μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες.

Μαρία  Ουζούνη Στ2

Παρασκευή 15 Μαρτίου 2013

THE WHOLE HOLLY WEEK


Holy Week begins from Palm Sunday. At that day, we decorate our churches with palms, which are given to the Christians. At Holy Friday the fasting, which has begun from Green Monday, is intensified. At Holy Tuesday we go to our local church and listen to Hymn of Kassiane. At Holy Wednesday Holy Unction is performed in the church and the priest spreads some olive oil to the face of each Christian with the move of a cross. At Holy Thursday we make buns and we paint twenty eggs red. The children sometimes decorate the eggs with stickers. Late in the evening the Epitaph is decorated with flowers by some girl and women. At Holy Friday’s noon happens the Christ’s Deposition from the Cross and in the evening the Epitaph is rambled. At Holy Saturday we go to the church to chant and listen to ‘Christos Anesti’. We light our candles, kiss and hug our relatives and friends and return to our houses to eat our traditional soup and clink our eggs. On Easter Sunday, we impale our lambs celebrating with our relatives and friends.


                                                                                                                        Maria Ouzouni

Πέμπτη 14 Μαρτίου 2013

Ενεργειακό αποτύπωμα

Μάσκες με φαντασία

Οι μαθητές και δασκάλες της Στ τάξης σκεφτήκαμε για τις Απόκριες
να φτιάξουμε βενετσιάνικες μάσκες με γύψο ,φυσικά ηφαντασία των παιδιών ατέλειωτη.
Το παιχνίδι με τα χρώματα ήταν το καλύτερο για όλους μας.Συνδυάσαμε χρώματα ,υφάσματα και διάφορα άλλα υλικά .
Καλές Απόκριες σε όλους....

Χαρταετός γεμάτος πνοή

Η προετοιμασία για την αγαπημένη γιορτή των μικρών μας μαθητών συνεχίζεται.Μετά τις μάσκες τα παιδιά χαρήκανε πολύ τον χαρταετό που υλοιποιήσαμε σήμερα στον όμιλο του
Δημιουργώ και Χαίρομαι ,η κατασκευή του πανεύκολη με απλά υλικά.οι μικροί μαθητές με τη φαντασία τους έδωσαν πνοή στο χαρταετό τους ο οποίος είναι έτοιμος να ταξιδέψει στον ουρανό ,τον διακοσμήσανε και τον ζωγράφισαν ο καθένας με τη δική του διάθεση .





















Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013

Σαχάρα


Μαθητική Παρουσίαση έρημος Σαχάρα
Αλεξάνδρα-Γεωργία Στ΄1

Μάσκα από τη Βενετία



                            H μάσκα της Βενετίας
        Από τον 11ο αιώνα στη Βενετία κάθε χρόνο εφαρμόζεται
         το έθιμο του καρναβαλιού. Πολύχρωμες και αστείες
         μάσκες,παράξενα και φανταστικά κοστούμια συνοδεύουν
        το καρναβάλι. Οι γόνδολες πλέουν στη
        λίμνη της Βενετίας μεταφέροντας τουρίστες και
        Βενετούς ντυμένους με τα κοστούμια, τις μάσκες τους
        και χαρωπούς που ήρθε επιτέλους το καρναβάλι.
            Το καρναβάλι αρχίζει με τη γιορτή Festa delle Marie,
        στην οποία τιμάται η απελευθέρωση των κοριτσιών
        αιχμάλωτες των πειρατών του Ίστρια .Ενώ το καρναβάλι
        τελειώνει με την γιορτή Fat Tuesday και μετά ακολουθούνται 
        οι 40 ημέρες πριν το Πάσχα.
           Το έθιμο αυτό ξεκίνησε το 1094,παρότι το XIII-XIV
        οι μάσκες δεν επιτρέπονταν. Προφανώς το καρναβάλι
        έγινε ετήσιο γεγονός μετά τη νίκη του του Πατριάρχη
        Aquileia το 1162.Μάλιστα για κάποιο χρονικό διάστημα
        οι μάσκες έγιναν πολύ δημοφιλής,οι Βενετοί τις
        φορούσαν έξι μήνες,από τον Αύγουστο έως την
        Σαρακοστή 1703 οι μάσκες είχαν απαγορευτεί αλλά
        1979 έγιναν ξανά δημοφιλής.
           Οι μάσκες φτιάχνονται από δέρμα ή από πεπιεσμένο
        χαρτί. Οι πρώτες μάσκες ήταν όμως πιο απλά φτιαγμένες
       Οι σύγχρονες μάσκες είναι σχεδιασμένες από χέρι με
       φύλλο χρυσού ή με χώμα. Στολίζονται με πολύτιμες
       πέτρες, αλλά και με φτερά πουλιών. Η μάσκα πρωτοήρθε
       από το Μεσαίωνα και υποστηρίζεται πως φοριόταν για
       πολλούς λόγους όχι μόνο για το καρναβάλι, όπως ότι οι
       άνθρωποι δεν ήθελαν να δείξουν την ταυτότητα τους, αλλά
       και τα συναισθήματά τους.
          
           Ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα του καρναβαλιού                
          είναι ο διαγωνισμός για την καλύτερη μάσκα.
            Το καρναβάλι της Βενετίας είναι ένα από τα πιο διάσημα
          καρναβάλια του κόσμου αλλά και από τα πιο ωραία.Περίπου
          3 εκκατομμύριοι άνθρωποι επισκέπτονται κάθε
          χρόνο το καρναβάλι της Βενετίας.       
             
                                                           Ελένη Α. Στ1
          
               

Αυτοκινητόδρομοι

Αυτοκινητόδρομοι και    σχολεία.....
Τα σχολεία έχουν πολλά προβλήματα ένα από αυτά είναι τα αυτοκίνητα.Επειδή τα σχολεία είναι χτισμένα πάνω σε αυτοκινητόδρομους αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα την ώρα των μαθημάτων.
Κόρνες,βρισιές,τρακαρίσματα,μηχανές κ.α.
Σύμφωνα με έρευνα που έγινε μόνο 20% των μαθητών δεν ενοχλείται.
Κάποιοι άνθρωποι κάνουν πολύ φασαρία εξαιτίας κάποιων απρόσεκτων οδηγών που νομίζουν οτι είναι μόνοι τους επάνω στο δρόμο .
Δυστηχώς αυτά τα γεγονότα αν και πολύ σημαντικά αγνοούνται από κάποιους και δεν μπαίνουν ηχομονωτικά τζάμια ας ελπίσουμε πως το πρόβλημα θα λυθεί.

               Γεωργία Π.ΣΤ'1

Έρημος Γκόμπι

Σάββατο 9 Μαρτίου 2013

6 Μάρτη Σχολικός Εκφοβισμός στο σχολείο μας



                      ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ




            Η 6η Μαρτίου έχει οριστεί ως παγκόσμια ημέρα κατά στης σχολικής βίας. Γι’ αυτό το λόγο, την περασμένη εβδομάδα στο σχολείο μας, τα παιδιά της Δ’ και Ε’ τάξης, με τους υπεύθυνους δασκάλους τους, μας παρουσίασαν μια εργασία μα θέμα «ενδοσχολική βία και σχολικός εκφοβισμός».
          Τα παιδιά μας είπαν τις ιδέες τους και μας έδωσαν κάποια παραδείγματα βίας που συμβαίνουν συχνά στα σχολεία, όπως: βρισιές, σωματική βία, υποτιμητικά λόγια, συναισθηματική βία, κλοπές ή ζημιές προσωπικών αντικειμένων, διάδοση ψεύτικων φημών για κάποιο παιδί κλπ. Τα κρούσματα βίας μέσα στο σχολείο και η παρενόχληση μεταξύ μαθητών αυξάνονται διαρκώς.
          Στη συνέχεια τα παιδιά μας διάβασαν μερικά παραδείγματα για να ξεχωρίσουμε το τυχαίο γεγονός από τον εκφοβισμό. 
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Η Ζωή δεν συμπαθεί την Ελένη και γι’αυτό σε όλο το μάθημα της πετάει χαρτάκια. Στη Ζωή αρέσει να βλέπει την Ελένη να ενοχλείται.
ΕΡΩΤΗΣΗ : Απλή σύγκρουση ή εκφοβισμός;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Εκφοβισμός.
          Η παρουσίαση των παιδιών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά που δέχονται εκφοβισμό, δεν θα πρέπει να διστάζουν να μιλήσουν γι’αυτό το θέμα σε δασκάλους και σε γονείς. Όσο για τα παιδιά που εκφοβίζουν, αυτά θα πρέπει να είναι υπό την επίβλεψη των δασκάλων και των γονιών τους.
          Αυτός ο κόπος που έκαναν τα παιδιά και οι δάσκαλοί τους είναι αξιέπαινος και έδωσε την ευκαιρία σε όλους μας να προβληματιστούμε. Μπράβο παιδιά!!


         
                                                         ΙΩΑΝΝΑ Ρ. [ ΣΤ2 ]

Ακόμη τα πιδιά παρουσίασαν τα αποτελέσματα ενός ερωτηματολογίου που ετοίμασαν και μοίρασαν στα παιδιά του σχολείου μας.


















Τέλος όλοι οι μαθητές που πήραμε μέρος αφήσαμε το αποτύπωμα μας στις αφίσες που αναρτήσαμε στο χώρο του σχολείου,ζωγραφίσαμε,γράψαμε συνθήματα.





Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

Ο Εθνικός μας ύμνος




Ύμνος εις την Ελευθερία
«Σε γνωρίζω από την κόψη
του σπαθιού την τρομερή,
σε γνωρίζω από την όψη
που με βία μετράει τη γη.


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη
των Ελλήνων τα ιερά,
και σαν πρώτα ανδρειωμένη,
χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!».

Ο «Ύμνος εις την Ελευθερία» γράφηκε από τον ποιητή Διονύσιο Σολωμό, το 1823 στη Ζάκυνθο. Αποτελείται από 159 στροφές και μελοποιήθηκε το 1828 από το Νικόλαο Μάντζαρο. Το 1864 οι δύο πρώτες στροφές του καθιερώθηκαν ως ο εθνικός ύμνος της Ελλάδας από το βασιλιά Γεώργιο τον Α’:


  Μαρία Ουζ.Στ'2